CLICK HERE FOR FREE BLOGGER TEMPLATES, LINK BUTTONS AND MORE! »
Leelou Blogs

Friday, February 25, 2011


Wow. Lama jugak aku x ushar dan mengupdate blog ni ek. Sampai aku dh lupa aku ada blog. Haha. Sori la aku bz sgt sampai xdan nk bkk pon blog ni hah. Ceyh, bajet cam best ja. Aku ada sebab kenapa aku dah lama xupdate blog ni. Kenapa??First, aku bz sgt dgn exam akhir semester dari 19/1/2011 sampai la 14/2/2011.2nd, aku sgt2 la malas nk berfikir dan mengarang.3rd, aku xdak idea pon nk mengarut apa. Kononnya lepas ja abes exam nk terus update la tp dh abes exam sebok pulak merayau sana sini, sibuk dgn aktiviti lama aku iaitu menonton drama Korea la apa lg. Haha.Tapi arini aku rasa mcm nk tulis something la kat sini. Haa, dah lama aku mengarut ni malam ni aku rasa post aku bakal panjang melebar ni. Harap bersabar ya. Sapa xmau baca jangan dok kutuk aku boleh terus nyah dari blog ni. Eh.blog i suka hati i la. Woot2 -__-

Exam dah lepas. Sekarang just nk tunggu result keluar ja. Harap2 result kali ini tidak mengecewakan. Amin. Takut ini. Ada yg confident jwb aritu ada jgk yg hurmmmm....buat2 dah kan..skrg cuma perlu doa dan tawakal ja. Mudah-mudahan.....

Sebenanrnya bukan senang belajar di sini tambahan negara Jepun plak tu. Kenapa aku ckp mcm ni? Sebabnya mai gua kasi tahu sama lu. Jepun merupakan sebuah negara yang maju dan sgt berkembang dari segi teknologi,ekonomi dan sbgnya. Tapi satu kelemahan, jarang sekali antara mereka yang mahu menggunakan English dalam bergaul. Sampaikan semua yang nk belajar kat sini xkira lah datang dari Amerika ke, Russia ke, MALAYSIA ke, semua mesti kena pandai ckp Jepun.Tapi, kalau kita fikir betol2 bagus jgk kan. Kenapa? Sebab kita dapat lihat bahawa mereka sangat mementingkan tradisi dan sentiasa memartabatkan bahasa mereka. Ada aku pernah sembang ngan mamat Jepun nama dia Matsumoto Kun. Kacak dan baik gila dia ni taw. Selalu bertegur sapa dengan aku. Hehe. Bila sembang2 tu ada la cakap pasai penggunaan English ni. Aku cerita la sistem pembelajaran kat Malaysia kebanyakannya guna English mcm subject Science n Mathematics. Dia cakap patut la semua hebat English. Aku ckp xlah hebat mana pon. Pastu dok sembang tiba2 dia cakap tapi kalau kata org2 kat Jepun semua pakat nak guna English macam mana nk kekalkan tradisi?Nanti hilangla martabat Bahasa Jepun tu sendiri. Apa aku cuba nk explain kat sini ialah tengokla macam mana pemikiran generasi2 muda di sini. Tambahan pula, kat sini contoh macam teori ka simbol ka kadang2 mereka ni suka ubah ikot style mereka sendiri. Kalau boleh tu xmau samakan dengan negara lain langsung. Mereka cuba sedaya boleh utk berdiri di atas kaki sendiri. Betol. Xtipu. Kadang2 tension jugak belajar kat sini. Selalu jadi terkonpius. Argghh,,before ni belajar mcm lain sekarang mcm lain plak. Then,semua perkataan2 luar cnth english words,mereka akan tukarkan kepada sebutan sendiri dengan menukarkan ejaan tu kepada Katakana(salah satu Japanese Character). Tapi kan, even mcm tu,mereka boleh ja berkembang maju kan. Kalaulah Malaysia pon boleh buat mcm ni kan best kan. Tapi entahlah,xnak komen banyak2 sebab sekarang ni penggunaan English mmg dah mcm benda wajib dah. Malu kalau kita xdapat speaking tp bagi org2 Jepun ni mereka xkisah langsung walaupun mereka xpandai sebut Thank You sekalipon. Even kalau dalam kelas BI selalu mengelat, tdoq tak hengat dunia, wat dunno ja apa yg sensei ajar kat depan tu. Punya la depa benci dan tak berminat nak belajar BI. Haha. Lawak betoi la depa ni. Aku mmg teruk pon English tapi dalam kelas selalu aku yg bg respon,, kena bagi respon!kalau x sian kat sensei. Haha. 

Hoiishh..panjang jugak cerita aku noh. nah cerita setiap perbualan aku tiap2 hari tu mmg jenuh jugak la. Tula bagi lagi aku masa dan peluang mengarut kan dah panjang lebar ni ha. So aku nk buat conclusion jala. Tapi apa konklusinya?haha. Haisyh, payah jgk noh. Ni aku malas nk bincang bab ni neyh. Hadoi. Bagi aku xkisah la nk guna bahasa apa, yang penting SAYANGILAH NEGARA ANDA. Dimana bumi dipijak disitu langit dijunjung. Haha. Tapi pendapat aku la, alangkah bagusnya kalau Bahasa Malaysia kita boleh ditingkatkan martabatnya. Dan orang2 dari negara lain dapat menggunakan Bahasa Malaysia sebagai bahasa pengantaraan. Kalau la betoi, alangkah bangganya kita kan. Tapi tak mustahil jugak kan? Apa yg penting??Lu pikir la sniri!hehe

Okay la beb, nk sambung tgk crita kejap pastu nk tdo!hehe.

See ya!Good night!

0 comments:

Post a Comment