CLICK HERE FOR FREE BLOGGER TEMPLATES, LINK BUTTONS AND MORE! »
Leelou Blogs

Wednesday, December 8, 2010

~Lap Lip Lap Lip Lap~



halllloooo semuanya...bagaimana??sihat ngak?? cantik nggak gambar gue kat atas tu? Hehe. Ekeh...Apsal tetibe2 jd indon plak aku ney..aiyoyo~

Weyh2. Korg penah tgk kan lampu lip lap? Ala kalau kat malaysia hat kat tepi jln tu. Macam2 jenis macam2 bentuk ada kan. Tengok semua tu cantik ja nampak kan. Lepas tu kalau time Hari Raya je kite boleh tengok rumah2 dipenuhi dengan lampu lip lap. Tak kire la raye puase ke, deepavali ke raye china ke...semue same kan. 1 Malaysia la katakan. Hoho. 

Aku bukan nk cite pasal raye2 ney semua. Hari ni aku nk kongsi cket pasei satu aktiviti baru aku sepanjang di sini. Semalam lepas Isyak lebih kurang kol 7:30 aku ngan kawan dan senpai2 aku kat Kobe ney kitorg beramai2 buat rombongan ke Sannomiya(salah satu tmpt di Kobe,dr tmpt aku 2 stesen keretapi je). Dalam2 ade kelas tu still tidak melepaskan peluang untuk terlibat dalam event ni. Even ni dinamakan LUMINARIE. 

So, what is Luminarie? Semalam kwn aku Amar tanya aku "Luminarie tu apa kak chik? lingerie ka?"... Isyh2 amar ada ka plak lingerie. Luminarie lah! haha. Mai nk habaq apa dia Kobe Luminarie ney. Kobe Luminarie (神戸ルミナリエ)is a light festival held in Kobe Japan, every December since 1995. According to my senior, this festival is for commemorating the Great Hanshin Earthquake of that year. Time 地震(earthquake) tu berlaku, semangat penduduk Jepun dah hilang untuk hidup katanya. So untuk menaikkan semangat dorang, Kerajaan Itali mendonatekan all of dis lamps to Japan. And fyi, each light is individually hand-painted okay!. Festival ni didakan dalam masa bout 2 weeks in Disember every night. Memang ramai sangat org pegi situ especially weekend la. You will have to move through lines for about an hour and a half before getting to the actual setup, and then there will be enormous crowds of people just stopped all over the place taking pictures, which makes it hard to get through. That's y we decided to go there yesterday and yeah still lots of people but just ok. Not so crowded. And menurut senpai aku jgk, lampu2 ney menggunakan tenaga yg menjimatkan dan tidak mencemarkan alam sekitar. Well, Jepun, biaselah bab2 alam sekitar ney mmg dorg amek berat. Okaylah, malas ckp panjang2(padahal bejela dh.haha)

Here are some pictures from the festival. Usha2 ler. =D




Kak Ashfa: 10 Malaysia yo!


masa utk menghabiskan duit..jom!
Maguro
This is じゃがバーター( Potato butter)
Everybody with their foods=P
 tamago senbei
Otw pulang sambil2 nyanyi macam org mabuk. Haha

Cantik x? cantik kan. Sambil jalan2 mesti la nk makan. Hehe. Time balek tu semua pakat 'mabuk' dok nyanyi tgh2 jln. Hehe. Meccha tanoshikatta! 

jya, mata ne~~



0 comments:

Post a Comment